FysioEllu on kiinnostunut kuntoutuksen kehittämisestä

FysioEllun takana on Rovaniemeläinen fysioterapeutti-ratsastusterapeutti ammatinharjoittaja Elina Ruotsala. Hänen pääasiallinen työsarkansa on Kelan vaativan kuntoutuksen kuntoutujat niin fysioterapian, ratsastusterapian kuin allasterapian parissa.

Elinalla on omat esteettömät toimitilat fysioterapiaan ja ratsastusterapiaan luonnon keskellä Rovaniemellä. Yritys on ollut aina kiinnostunut, miten digitaalisuuden kehittyminen auttaa perustyön sujuvuutta. Vuonna 2020 otettiin isompi digiloikka Navisec Healthin kautta etäterapioiden sekä kuntoutujien kanssa tietoturvallisen asioinnin mahdollistamiseksi. Potilastieto-ohjelma -Diariumin käyttäjänä yritys on ollut jo vuodesta 2012.

Navisec Healthin Elina otti käyttöön keväällä 2020 koronaviruspandemian takia. Koronavirus aiheutti tilanteen, jossa läsnäkuntoutus ei ollut mahdollista, mutta suurin osa Elinan asiakkaista kuitenkin jatkoi etäterapiassa. Toiveissa oli hankkia tietoturvallinen palvelu etäkuntoutuksen toteuttamista varten. Maksuttomat videopuhelupalvelut eivät tilanteessa tulleet juuri kysymykseenkään, sillä tietoturva oli prioriteetti. Hankintaan motivoi myös paperityön väheneminen, kun erilaiset lomakkeet ovat saatavilla sähköisessä muodossa. “Papereiden pyörittelyn määrä on vähentynyt”, Elina kertoo. “Esimerkiksi terapiapalautteet voi lähettää myös sähköisessä muodossa”, hän jatkaa.

“Asiakkailta saa kattavammin tietoja, kun he voivat rauhassa täyttää esitietolomakkeen kotona ennen ensimmäistä käyntiä.

He ehtivät esimerkiksi miettiä rauhassa minkälaisia tavoitteita ja toiveita heillä on kuntoutusjaksolle.”

Viime vuoden keväästä asti käyttäjänä ollut Elina on tyytyväinen Navisec Healthiin ja suosittelisi sitä myös muille terapeuteille. Hänelle on erittäin tärkeää, että palvelun viestintäominaisuudet mahdollistavat sujuvan ja tietoturvallisen yhteydenpidon asiakkaisiin. Esimerkiksi asiakkaan vanhemmat on helppo tavoittaa vaikka he asuisivat eri paikoissa ja vanhempien on helpompi seurata kuntoutuksen tilannetta, kun tiedot löytyvät kätevästi suoraan palvelusta. “Monet asiakkaat ovat olleet yllättyneitä siitä, miten kätevästi yhteydenpito terapeuttiin onnistuu”, Elina kertoi asiakaskuntansa suhtautumisesta Navisec Healthiin.

Navisec Healthista löytyy erilaisia lomakkeita, jotka helpottavat tiedon keräämistä asiakkailta. Valmiiden lomakkeiden lisäksi palveluun on mahdollista myös luoda omia lomakkeita. Elina onkin hyödyntänyt paljon palvelusta löytyviä Kela-lomakkeita ja aikoo myös luoda omiaan palveluun.

Elina kommentoi esitietolomakkeen käyttöä Navisec Healthissa: “Asiakkailta saa kattavammin tietoja, kun he voivat rauhassa täyttää esitietolomakkeen kotona ennen ensimmäistä käyntiä. He ehtivät esimerkiksi miettiä rauhassa minkälaisia tavoitteita ja toiveita heillä on kuntoutusjaksolle.”

Etäkuntoutuksen työkaluilla on siis ollut rooli työn sujuvoittamisessa, riippumatta siitä tapahtuuko kuntoutus läsnä vai kokonaan etänä.

 

About the author

Haluatko tiedon uusista artikkeleistamme kätevästi suoraan sähköpostiisi?

Liity postituslistallemme, niin lähetämme sinulle ilmoituksen aina kun uusi artikkeli julkaistaan.